bhujangasana-814x400
Yılanları sevmem. Kim sever ki? Soğuk, tıslayan, iğrenç, yapış yapış, ıslakmış hissi veren, kaygan, sinsi, tehditkar, ürkütücü… Liste uzayıp gidiyor. Doğrusu ya yoga asanaları arasında Bhujangasana‘ya (Kobra pozu) uzun süre ısınamadım gitti. Dahası duruş bana konuşmadı uzun müddet. Anlamadım. Yaptım ama taklitten ibaretti. İçine girmek diyor ya çoğu eğitmen… Pozun içine giremedim, ruhuna eremedim kısacası. Sonra ufak bir kişisel projem var, şamanlarla ilgili ne varsa okuyorum, Kızılderili mitlerinde Animal Spirits (Hayvan Ruhlar) ile ilgili biraz araştırmak derken her şey kuramsal, uygulamada bir şey yok! Bhujangasana bana konuşmuyor! Carlos Castaneda’nın Peyote ile oynaştığı gibi bir oynaşma yok aramızda, benim yılanım gözlerini benden kaçırıyor. Geçen kış meditasyonlarımın birinde tuhaf bir deneyimim var, burada elbette paylaşmayacağım, o zamandan beridir karşılaşmıyoruz yılanlarla…

Kobranın dikilişi, gerilen vücudu, delip geçen bakışları, korkusuzluğu?

”Beni hayal olandan gerçeğe götür, karanlıktan aydınlığa, ölümden ölümsüzlüğe…”

Nasıl?

Korkularının gözünün içine bak! Sonra kobra olarak bedenlendiğini canlandır zihninde, dik başını, ileri fırlayacakmış gibi gergin, hazırlan. Aslında saldırmayacaksın, duruşun yeterli, zarif bir meydan okuma! Sonra içinin sesini dinle! Nadam… Sakin ve kararlı, korkunun karşısında sen hiç bozma duruşunu.

Geriye bükülmeler göründüğü kadar kolay değil, korkunun gözünün içine bakmak da öyle! Bhujangasana‘yı (Kobra pozu) ilk kez deneyenlerin dikkat etmesi gereken küçük ve bir o kadar da önemli detaylar var. Sizlere her zamanki gibi profesyonel bir yoga eğitmeni eşliğinde denemenizi tavsiye edeceğim. Aksi halde bel altı ve kuyruk sokumu bölgesindeki omurların sıkışması ve dolayısıyla bunların arasındaki disklere zarar vermek işten bile değil. Ayrıca yoga asanaları fiziksel olduğu kadar bedenin ruhsal ve duygusal enerjisi üzerinde de çeşitli etkilere sahip olduğundan, sakinleştirmek yerine tam tersine endişe halini körükleyebilirler. Geriye bükülmelerin terapi etkisi yapması, fiziksel ve enerjik faydalarını görebilmek için bükülme sırasında oluşan ters yay biçiminin çok da derin olması gerekmiyor aslında. Odaklanmayı gerektiren detay başka. Yılanın omurgasını düşünelim, sonra da kendi omurgamızı. Sonra yılanın hareket ederken her bir omurunu nasıl da kullandığını gözümüzün önüne getirelim ve nasıl hızla kaydığını. Kendi omurgamızda da her omura teker teker konsantre olmak gerekiyor işte. Her omurun varlığının farkına varmak önce ve sonra aralarını açmak, bu da ancak gövdeyi milim milim uzatarak, yogik nefes kontrolü gibi diğer değişkenlerin bileşkesinden doğacak bir formül. Omurların araları açık ve bu açıklıklar eşit, düzlemsel. Bu açıklık ve düzleme ulaşıp ulaşamadığınızı aşağı, orta ve üst sırt bölgelerindeki histen hemen anlarsınız, eğer düzgün ve dikkatli yaklaşmışsanız bu duyguyu kaçırmanıza imkan yok! 🙂

Kobra pozu ve çeşitlemeleri ufak hareketler gibi görünseler de daha derin geriye bükülme pozlarının temelini oluştururlar. Bu hazırlayıcı duruşlarda bacakların, kalçanın ve karın kaslarının aktifliği belirleyicidir. Duruş düzgün uygulandığında bacaklardan güç alınır, alt bel bölgesi böylece desteklenir ki omurların arası dengeli bir biçimde açılabilsin. Kalça ve karın kasları birlikte çalıştığında ise özellikle kuyruk sokumu (Sacrum) bölgesindeki omurların sıkışması önlenerek gereğinden fazlaca sağlıksız bir geriye bükülme engellenmiş olur. Bhujangasana‘nın birbirinden değişik çeşitlemelerine çalışırken merak edin ve ufak detaylara, omurganızın pozisyonlanmasına odaklanarak nasıl hissettiğinize bir bakın. İyi araştırmalar! Tadını çıkartmayı unutmayın! 🙂

——-

Parça 19, Justin Vernon (Bon Iver) ile birlikte… Anaïs Mitchell’in 2010 albümü Hadestown’dan. Bu albüm bir ”folk opera” ve Orpheus ile Eurydice’nin hikayesi…

ORPHEUS & FATES
Doubt comes in
And strips the paint
Doubt comes in
And turns the wine
Doubt comes in and leaves a trace
Of vinegar and turpentine
Where are you? Where are you now?
Doubt comes in
And kills the lights
Doubt comes in
And chills the air
Doubt comes in and all falls silent
It’s as though you aren’t there
Where are you? Where are you now?

EURYDICE
Orpheus
You’re shivering
Is it cold or fear?
Just keep singing
The coldest night
Of the coldest year
Comes right before the spring

ORPHEUS & FATES
Doubt comes in
With tricky fingers
Doubt comes in
With fickle tongues
Doubt comes in and my heart falters
And forgets the songs it sung
Where are you? Where are you now?

EURYDICE
Orpheus
Hold on
Hold on tight
It won’t be long
’cause the darkest hour
Of the darkest night
Comes right before the dawn